Partner serwisu
Komunikacja

Grodziskie Przewozy Autobusowe aktualizują plan transportowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
03-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
03-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Dziewięć samorządów związku powiatowo-gminnego, które tworzą Grodziskie Przewozy Autobusowe, zaprezentowało nowy plan transportowy z horyzontem czasowym do 2030 roku. Dokument będzie podlegał teraz konsultacjom społecznym. Za sprawą dołączenia niedawno powiatu warszawskiego zachodniego, rozszerzona zostanie siatka połączeń. Plan obejmuje kilka nowych linii i większy zakres dotychczasowych przewozów autobusowych. Nowością będzie m.in. wydłużenie linii obsługiwanej autobusami elektrycznymi do Kampinoskiego Parku Narodowego.

Grodziskie Przewozy Autobusowe to związek powiatowo-gminny dziewięciu jednostek samorządu terytorialnego. Powstał on, aby zapewnić 420 tys. mieszkańców dostęp do sieci komunikacyjnej transportu publicznego. Członkami zrzeszenia są powiat grodziski, pruszkowski i – od niedawna – warszawski zachodni, a także gminy Baranów, Błonie, Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Milanówek i Żabia Wola. Powstał właśnie nowy plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla związku na kolejne lata. Mieszkańcy już mogą się zapoznać z układem linii komunikacyjnych – zarówno tych obecnych, jak i planowanych. Konsultacje prowadzone będą do 17 września 2024 r.

Ze względu na dołączenie do Grodziskich Przewozów Autobusowych powiatowo-gminnego powiatu warszawskiego zachodniego będzie możliwe rozszerzenie obszaru całego związku. Pozwoli to poprawić obsługę komunikacyjną mieszkańców Gminy Błonie jak i umożliwi uruchomienie nowych linii obsługujących gminy Kampinos, Leszno, Stare Babice, Izabelin, Łomianki i Ożarów Mazowiecki. W efekcie możliwa będzie organizacja spójnej sieci lokalnych linii komunikacyjnych na obszarze trzech powiatów.

Rośnie popyt na przewozy

Na dotychczas funkcjonujących liniach powiatowo-gminnych Grodziskich Przewozów Autobusowych wykonano 1 523 kursy w dni powszednie nauki szkolnej, 1 406 kursów w dni robocze poza dniami nauki szkolnej oraz 770 kursów w soboty, niedziele i święta. Sieć linii organizowanych przez związek do końca lipca tego roku tworzyły 44 linie autobusowe funkcjonujące w łącznie 71 wariantach tras. Jak wskazują autorzy opracowania, założeniem jest funkcjonowanie transportu publicznego wszędzie tam, gdzie konieczne jest zapewnienie mieszkańcom możliwości przemieszczania się, a gdzie utrudniony jest dostęp przy pomocy innego środka komunikacji. – Oferta publicznego transportu zbiorowego powinna zapewniać także możliwość skorzystania z niej w sytuacji rezygnacji z podróży samochodem osobowym oraz w relacjach, w których występują duże potoki podróżnych – czytamy w planie transportowym.

Nowy plan uwzględnia potrzebę uruchomienia przewozów publicznych, które determinowane są rosnącą liczbą mieszkańców osiedlających się w gminach i powiatach tworzących związek. Wynika z tego także konieczność dowozu mieszkańców do sprawnie funkcjonującej komunikacji kolejowej. Plan odpowiada także na oczekiwania mieszkańców co do połączeń autobusowych w relacjach nieobsługiwanych koleją. Według przytoczonych w planie danych w tym roku znacząco wzrosnąć ma popyt i tym samym praca eksploatacyjna. Wielkość popytu w 2023 roku wynosiła 3,35 mln osób. W tym roku parametr ten planowany jest na poziomie 5,2 mln osób. Wzrosnąć ma także znacząco praca eksploatacyjna z 7,2 do 10,7 mln wozokilometrów. W perspektywie do 2023 roku popyt na transport publiczny w związku ma wzrosnąć do prawie 5,5 mln osób.

Jakie zmiany w grodziskiej sieci?

Autorzy opracowania przyjęli, że kursy w dni powszednie i w soboty będą planowane w takich godzinach, aby zapewnić dojazdy i powroty z pracy oraz szkół. W niedziele i święta kursy będą planowane w godzinach dogodnych dla spędzania czasu wolnego, natomiast w okresie wakacyjnym – także w porach atrakcyjnych dla ruchu turystycznego. W związku z faktem, że do Grodziskich Przewozów Autobusowych w 2024 roku przystąpił powiat warszawsko zachodni zaplanowano liczne zmiany w komunikacji. Planowane jest uruchomienie 7 linii autobusowych w dwóch etapach: części od 1 grudnia 2024 r., a części od 1 stycznia 2025 r. Wśród najważniejszych zmian jest:
  • wydłużenie w soboty, niedziele i święta linii 13 z Błonia przez Leszno do Kampinoskiego Parku Narodowego (w soboty do Roztoki, natomiast w niedziele i święta do Granicy);
  • modyfikację trasy linii 14 na Pass – Błonie – Radzików – Łaźniew – Ożarów Maz. – Mory
  • uruchomienie nowej linii 41 na trasie Podkampinos – Gawartowa Wola – Czarnów – Leszno;
  • uruchomienie nowej linii 42 na trasie Błonie – Białuty – Leszno – Kampinos – Łazy – Strzyżew;
  • uruchomienie nowej linii 43 na trasie Roztoka – Leszno – Czarnów – Pass – Błonie;
  • uruchomienie nowej linii 44 na trasie Roztoka – Leszno – Kampinos;
  • uruchomienie nowej linii 96 na trasie Zaborów – Borzęcin Duży – Koczargi Stare – Stare Babice – Janów – Klaudyn;
  • uruchomienie nowej linii 97 na trasie Dziekanów Leśny – Łomianki – Izabelin – Stare Babice – Ożarów Maz. – Piastów – Malichy;
  • uruchomienie nowej linii 98 na trasie Sieraków – Izabelin – Stare Babice.

Będą nowe autobusy

Grodziskie Przewozy Autobusowe pracują także nad pozyskiwaniem nowego taboru. Związek otrzymał w październiku 2023 r. dofinansowanie z Polskiego Ładu na zakup 3 autobusów elektrycznych, których wdrożenie do ruchu planuje się w 2025 r. Dzięki umowie z CPK, związek otrzymał kolejnych 5 mln zł dofinansowania na 8 autobusów niskowejściowych Solaris Urbino 10,5. Pojazdy mają dotrzeć do zamawiającego już październiku tego roku. Autobusy będą klimatyzowane, z miejscami dla 75 pasażerów, w tym 28 siedzącymi, wyposażone w miejsce na wózek wraz z rozkładaną rampą, z monitoringiem wewnętrznym i zewnętrznym, elektronicznym systemem informacji pasażerskiej wewnętrznej i zewnętrznej z zapowiedziami głosowymi oraz systemem zliczania pasażerów. Pojazdy udostępnione będą, w wyniku rozstrzygniętego przetargu, operatorowi PKS Grodzisk Mazowiecki.

To nie koniec zakupów, bo prowadzone jest również postępowanie na zakup 3 niskopodłogowych, klimatyzowanych autobusów elektrycznych klasy maxi, z miejscami dla 80 pasażerów, w tym 39 na miejscach siedzących. Pojazdy będą wyposażone w baterie o pojemności co najmniej 400 kWh, z gwarancją 250 km zasięgu. Przewidziano podwójny system ładowania: poprzez odwrócony pantograf oraz poprzez ładowarki stacjonarne do 120 kW. W postępowaniu wpłynęła oferta firmy Solaris, która zaoferowała autobus Solaris Urbino 12 Electric. Dostawa pojazdów przewidziana jest we wrześniu 2025 r. Związek zamierza pojazdy udostępnić operatorowi do obsługi linii nr 13 Grodzisk Mazowiecki – Błonie wraz z wydłużonymi w soboty, niedziele i święta kursami do Kampinoskiego Parku Narodowego. Autobusy będą kursować przez cały dzień, co około 2 godziny, w soboty do Julinka i Roztoki, natomiast w niedziele i święta do Granicy. Autobusy elektryczne w soboty, niedziele i święta w okresie od kwietnia do października będą miały dołączoną przyczepę na ok. 20 rowerów.

Urzędnicy zachęcają do zapoznania się z przedstawionymi w Planie Transportowym rozwiązaniami organizacji linii autobusowych GPA. – Zachęcamy także do ewentualnego zgłaszania uwag lub wniosków dotyczących linii. Wszystkie uwagi dokładnie przeanalizujemy i uwzględnimy w projektowaniu sieci na kolejne lata – podkreślają. Uwagi można zgłaszać drogą mailową na adres: biuro@gpa.grodzisk.pl w tytule pisząc KONSULTACJE PLANU.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKM Gliwice testuje autobus wodorowy

Komunikacja

PKM Gliwice testuje autobus wodorowy

UM Gliwice 02 września 2024

Znamy datę debiutu pierwszego lubuskiego Plusa z FPS

Komunikacja

Znamy datę debiutu pierwszego lubuskiego Plusa z FPS

UMWL, oprac. ms. 02 września 2024

W Legnicy debiutują elektrobusy

Komunikacja

W Legnicy debiutują elektrobusy

UM Legnica 02 września 2024

Grodziskie Przewozy Autobusowe zakupią autobusy dzięki dotacji CPK

Komunikacja

Zobacz również:

PKM Gliwice testuje autobus wodorowy

Komunikacja

PKM Gliwice testuje autobus wodorowy

UM Gliwice 02 września 2024

Znamy datę debiutu pierwszego lubuskiego Plusa z FPS

Komunikacja

Znamy datę debiutu pierwszego lubuskiego Plusa z FPS

UMWL, oprac. ms. 02 września 2024

W Legnicy debiutują elektrobusy

Komunikacja

W Legnicy debiutują elektrobusy

UM Legnica 02 września 2024

Grodziskie Przewozy Autobusowe zakupią autobusy dzięki dotacji CPK

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5